بخشی از متن دانلود رایگان مقاله تصمیم گیری با کمک مراحل منطقی حل مسأله :
مقدمه
1- شناسائی وضعیت
2- ایجاد بدیل
3- ارزیابی و انتخاب
4- اجرا و پیشگیری
برای حل مشکلات در سازمان از روش منطقی حل مسئله استفاده می کنیم در مرحله (1) اهمیت و تعریفی از مسئله بوجود آورده و به اهمیت مسئله پی برد سپس تعریف و تشخیص مسئله بعد انتخاب بهترین راه حل و بعد از آن ارزیابی مسئله و بهترین راه حل را انتخاب کرده و به حل مسئله می پردازیم.
نرسیدن به موقع گواهی های آموزشی دعوت نامه ها به صاحبان است می باشد مرحله تشخیص مسئله می باشد و به دنبال دلیل آن در سازمان می گردیم احتمال می دهیم به دلیل کمبود نیروی کار است زیرا تنها چیزی است که همیشه همکاران از آن شکایت می کنند
و به مدیر در مورد حل این مسئله شکایت می کنند همیشه این گواهی ها در سازمان یا آماده نیست یا دیر آماده می شود ولی باید این گواهی حتما به صاحبانش در همان دوره می رسید ولی این امکان فراهم نبوده به خاطر اینکه ارباب رجوعها در مورد این مسئله همیشه شکایت می کند و بیان می کردند که چرا اینقدر برای گواهی باید معطل شویم از مسئله تعریفی به وجود آورده
و سپس وارد مرحله انتخاب بهترین راه حل و پیدا کردن بهترین راه حل تصمیم گیری مسئله را حل کند پس در ابتدا به مسئله کمبود نیروی کار توجه می کند بعد از این که نیروی کار را افزایش می دهد متوجه می شود هنوز کار تایپ و تایید و اصلاح نامه و گواهی ها تمام نشده و دو مرتبه از مسئله تعریفها دیگر ارائه می دهد و به ارزیابی ساعتهای کاری می پردازند ولی مجدد متوجه می شود به کاری اساسی تر نیازمند است
و آن اینکه از Tecnology استفاده کند زیرا روابط از غیر رسمی هم جلوگیری می کند نرم افزار جدید برای ثبت و تاثیر و قرار گرفتن تائید ها ؛ گواهی ها (نامه) شبکه استفاده می کند و از نیروی کار جدید می خواهد به جای استفاده از روش قدیمی از این نرم افزار استفاده کنند گواهی ها را وارد شبکه کنند و از مهندسان و برنامه نویسان سازمان می خواهد که شبکه را زیر نظر قرار بدهند و نتیجه کار را ارائه دهند سپس متوجه می شوند هنوز بهترین راه کار را نتوانستند پیدا کنند به دلیل اینکه این سیستم مربوط به سازمان مرکزی است و خرده سیستمها و زیرگروههای سازمان این نرم انفزار را ندارند
بنابراین تصمیم می گیرند به زیر گروههای این نرم افزار ارائه شود آنها هم این نرم افزار را برای تائید تایپ گواهی های دوره آموزشی مورد استفاده قرار بدهند سپس مدیر از کارمندان می خواهد که هر روز علاوه بر ساعتهای کاری خود 2 ساعت اضافه در سازمان بمانند و کار گواهی ها را تمام کنند تا بتوانند گواهی های دوره های قبلی را تمام کرده و به گواهی های دوره های جدید برسند و به بهترین انتخاب مدیر سازمان در شرکت مهمترین مسئله عدم حضور به موقع کارمندان در سازمان بود دلیل اینکه ارباب رجوع ها هر روز صبح زود در محل سازمان حاضر می شوند تا بتوانند به موقع به کار خود رسیدگی کنند
و سپس به کارهای دیگر خود در ساعتهای دیگر روز برسند اما کارمندان که دیر در محل اداره حاضر می شوند عاملی برای بهم ریختگی کار و عقب افتادن کار سازمان و معطلی زیاد ارباب رجوع ها می شوند در نتیجه مدیر سازمان تنها راه حل را این می داند که از کارمندان بخواهد هر روز راس ساعت 7 در محل سازمان حاضر شوند و به کار ارباب رجوع ها رسیدگی کنند و در ساعت 2 محل سازمان را ترک کنند این تصمیم گیری باعث تغییر رویه ی کارهای سازمان می شود زیرا قبلا در ساعت 45/6 شروع کار داشتند تا 5/1 و این عاملی برای بهم ریختگی کار و از بین رفتن انجام کار می شد پس مدیر بهترین راه را تغییر ساعت کاری اعضای سازمان می داند و بهترین راه کار را شروع دیرتر کار می داند زیرا کارمندان سرویس نداشتند و مدیر مطمئن است که هیچ کدام قبل از 7 نمی توانند در سازمان حاضر شوند در نتیجه اجرای این روش بهترین راه برای حل مشکل سازمان و ارباب رجوعها شد.
تصمیم گیری در مورد مسئله سوم در مورد تصمیم هایی است که مدیر یک شرکت بازاریابی برای حل مسئله فروش خود دارد ارائه می شود اعضای یک سازمان متوجه می شوند شرکت هر سال هر دوره نسبت به دوره قبلی فروش کمتر پیدا می کند و رقبا کاملا دارند بازار ها را احاطه می کنند بهترین منظور مدیر تصمیم به کمک گرفتن از بازاریابهای مختلف و مشاوران مختلف استفاده کنند و همه ی انها برای حل مسئله نظارت ویژه خود را دارند مدیر تصمیم می گیرد تمام تصمیم ها را از آنها کسب کرده سپس این تصمیم ها را طی جلسه ای با اعضای خود بیان نماید سپس برای حل مسئله خود بهترین راه حل را انتخاب کند و بهترین دلیل را تشخیص دهد برای حل مشکل یکی از مسئولان بازاریابی دلیل اولیه را کمبود استفاده از Adv تبلیغات می داند
و بیان می کند بهترین کار این است که از کار ویزیت Bilbord و تبلیغات تلوزیونی شروع کند مشاور دوم که مدیر با او صحبت می کرد بیان می کند بهترین راه حل این است که کالا را با بسته بندی جدید وارد بازار کنید و مشاور بعد بیان می کند بهتر است مسئولان فروش با روحیه بهتر با تغییر دکوراسیون و فضای جدید با مشتری مواجه شوند و مدیر تصمیم می گیرد در جلسه این راه حل ها را بیان کند طی جلسه افراد به این نتیجه می رسند که بهتر است ابتدا تغییری در شکل ظاهری بسته بندی کالا ایجاد کند سپس طی آگهی های تلوزیونی و تبلیغات جدید بازار را به شکل جدید با کالای خود آشنا کند
سپس از مسئولان فروش جدید هم در سازمان استفاده کنند افراد جوان تر را بیاوریم برای فروش و افراد مسن تر که دارای تجربه هستند بر کار جوان ها نظارت کنند سپس فضای درونی سازمان تغییرات اندکی داشته باشد تا علاوه بر تغییرات قبلی تغییرات جدید بتواند روی مشتری اثر بگذارد در نتیجه بهترین تصمیمها را توانسته بودند برای حل مشکل ارائه بدهند.